Tuesday 6 November 2012




CARA PEMAKANAN CUKA KURMA:-

Sebelum mengambil atau minum cuka kurma digalakkan agar:

1-Baca Bismilah serta selawat kepada Nabi SAW dan keluarga sebanyak 3x.

2-Di niatkan agar disembuhkan oleh Allah SWT kesemua penyakit yang dihidapi agar dapat beribadahkepada Allah SWT dengan sempurna.

Pelbagai cara boleh digunakan semasa pengambilan produk cuka kurma ini:

1- Terus mengambilnya dengan minum satu sudu besar 10/15ml dan disusuli minum air masak. Akanterasa masam untuk seketika dan kemudiannya akan hilang rasa tersebut.Minum perlahan-lahan.

2- Satu sudu besar 10ml dicampur terus ke dalam secawan air masak dan diminum terus.

3- Digalakkan cara ini iaitu mencampurkan satu sudu besar 10ml cuka kurma dengan satu sudu besar 10ml madu ke dalam secawan air masak. Pastikan anda menggunakan sudu plastik kerana madu agaksensitif dengan sudu besi.

4- Kombinasi cuka kurma dengan teh o /kopi pun boleh menghilangkan rasa masam cuka kurma tersebut.

5- Ia juga boleh digunakan sebagai gantian kepada cuka makanan buatan sebagai bahan masakanmakanan harian. Cuka makanan buatan agak asidik sifatnya berbeza dengan cuka kurma.

Pengambilan disyorkan sebanyak 2/3 kali sehari.

Madu boleh dijadikan ubat untuk kencing manis yang berkesan jika di campurkan dengan cuka asli seperti cuka kurma. Dalam satu gelas sederhana masukan 1 sudu /senduk(ind) cuka dan 3 sudu madu bersama dengan air mineral.(1 :3) .jika keadaan gula masih tidak turun ,boleh menggunakan nisbah cuka dan madu 1 : 1 dan jika masih tidak ada perubahan naikan nisbah cuka iaitu 2: 1

5 comments:

  1. salam..minum selepas makan atau sebelum ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika tiada gastrik boleh minum sblm sarapan. Jika ada gastrik sebaliknya. Minum air masak sblm minum cuka. Cnsistantly ikut sunnah nsyalh berkat. Wslm

      Delete
  2. Cuka kurma bleh xd cmpur dgan pati delima

    ReplyDelete
  3. Cuka kurma bleh xd cmpur dgan pati delima

    ReplyDelete